Het jaar in vogelvlucht
Het nieuwe pensioen Op 1 juli 2023 ging de ‘Wet toekomst pensioenen’ (Wtp) in. Daarmee gaat de manier waarop Nederlanders pensioen opbouwen veranderen. Kern van het nieuwe pensioen is de verplichte overstap naar één van de twee nieuwe regelingen: de solidaire of de flexibele premieregeling. In 2023 werkten we hard aan het ontwerp daarvan. Dit productaanbod hebben we vervolgens aan alle sectoren en werkgevers gepresenteerd. Speciaal voor hen maakten we ook een digitaal Wtp-platform, dat houvast biedt bij het maken van keuzes. In 2024 moeten zij hun definitieve keuzes aan ons doorgeven. Onze deelnemers informeerden we afgelopen jaar natuurlijk ook hierover. Zodat ook zij steeds tijdig op de hoogte zijn en blijven van alle veranderingen. Vanaf 1 januari 2028 moeten alle pensioenfondsen zijn overgestapt naar het nieuwe stelsel. Pensioenfonds PGB streeft ernaar om dat op 1 januari 2027 al te doen. Op onze themapagina lees je meer over het nieuwe pensioen.
Vernieuwing van de pensioenketen De uitvoering van het nieuwe pensioen willen we zo goed mogelijk doen tegen zo min mogelijk kosten. Daarom werken we samen met onze uitvoerder aan een nieuwe pensioenketen. Daar hoort ook de invoering van een nieuw pensioenadministratiesysteem bij. Met als doel meer gebruiksgemak, financieel inzicht en online dienstverlening voor onze klanten. Onder andere door meer online selfservice. We streven ernaar om in de loop van 2024 over te gaan op dit nieuwe systeem.
Verhogen pensioenen In 2022 verhoogden we voor het eerst in jaren de pensioenen met 3%. Doordat onze financiële situatie goed genoeg was, konden we de pensioenen op 1 januari 2023 opnieuw verhogen. Dit keer met 7%. Dit kon omdat we onze vaste toeslagmaatstaf van maximaal 3% hebben losgelaten. Het bestuur besloot over te stappen op de consumentenprijsindex afgeleid van het CBS. De aanhoudende hoge inflatie en de komst van het nieuwe pensioen waren daarvoor belangrijke redenen. Hierdoor kunnen we grote prijsstijgingen, zoals in 2022, voortaan beter compenseren. We hebben bij die beslissing de belangen van álle deelnemers van Pensioenfonds PGB zorgvuldig afgewogen. Een verhoging moet goed uitpakken voor iedereen die bij ons pensioen opbouwt of krijgt, voor jong en oud, voor nu en in de toekomst. Eind 2023 viel het besluit om alle pensioenen per 1 januari 2024 nogmaals te verhogen: dit keer met 5,2% .
Duurzaam beleggen In 2023 hebben we onze beleggingsovertuigingen en onze risicobereidheid voor duurzaam beleggen opnieuw geformuleerd. In het kort komt het hierop neer: onze belangrijkste taak is om te zorgen voor een goed pensioen in een leefbare wereld. Daarom is duurzaam beleggen noodzakelijk. Duurzaamheid is voor ons geen bijzaak meer, maar een onlosmakelijk onderdeel van onze beleggingen. Dat betekent concreet dat we bij alle beleggingen altijd een afweging maken tussen rendement, risico, kosten én duurzaamheid. Tegelijkertijd beseffen we dat onze invloed als pensioenfonds beperkt is. Dus werken we samen met andere pensioenfondsen. En kijken we welke duurzame doelen we het belangrijkst vinden. In 2023 hielden we een enquête onder onze deelnemers, zodat we weten welke onderwerpen zij daarin echt belangrijk vinden. Op basis daarvan heeft het bestuur 3 focusthema’s vastgesteld: klimaat, biodiversiteit en duurzame voeding. Uit het onderzoek bleek ook dat een ruime meerderheid (70%) duurzaam beleggen belangrijk vindt. Slechts een kleine minderheid (5%) vindt resultaat belangrijker, en 25% is neutraal.
In 2023 hebben we ook ons klimaatplan aangescherpt. We zitten nu op koers voor ons doel: de CO2-voetafdruk van onze beleggingsportefeuille moet eind 2030 de helft minder zijn.
Verder hebben we in 2023 besloten dat we voortaan ook gaan communiceren over mogelijke negatieve effecten van onze beleggingen. Dit omdat we nog duidelijker willen zijn over onze duurzame doelen en de meetbare resultaten.
Een klantgerichte organisatie Pensioenfonds PGB wil zich onderscheiden op klantgerichtheid. De klanttevredenheid van onze deelnemers, sociale partners en werkgevers staat daarom centraal. In het afgelopen jaar hebben we daarvoor ons klantsignalenbeleid verder ontwikkeld. Daarvoor startten we in 2023 met een feedbackplatform waarmee we deelnemers en werkgevers vragen naar hun ervaring met ons. We onderzoeken en verwerken daarin zowel positieve als negatieve klantsignalen. Zo zien we of ons aanbod en onze communicatie aansluiten bij de wensen van onze klanten. Ook lieten we onafhankelijk onderzoeken hoe goed we naar klanten luisteren. We ontvingen hiervoor in 2023 een Gouden Oor Erkenning.
We zetten daarnaast steeds meer in op digitale dienstverlening. Daarmee kunnen we onze klanten sneller bereiken en beter begeleiden. Daarbij is digitaal wat ons betreft niet het tegenovergestelde van persoonlijk. Bij alle digitale ontwikkelingen staan persoonlijke informatie, bereikbaarheid en persoonlijk contact voorop.