"Moeilijk om jongeren te interesseren voor pensioen"
Je collega's meenemen naar het nieuwe pensioen

Thijs Leurs (48)
Thijs is hoofd salarisadministratie bij Corendon. Voor ongeveer 800 medewerkers in binnen- en buitenland verzorgt hij de salaris- en pensioenadministratie. Dat doet hij voor 2 aparte bedrijfsonderdelen.
“We moeten nog wel wat werk verzetten om collega’s bewust te maken van het nieuwe pensioen.”
Thijs is hoofd salarisadministratie bij Corendon. Voor ongeveer 800 medewerkers in binnen- en buitenland verzorgt hij de salaris- en pensioenadministratie. Dat doet hij voor 2 aparte bedrijfsonderdelen: de touroperator en de luchtvaartmaatschappij aan de ene kant, en de hotels aan de andere kant. Een afwisselende functie met veel uitdagingen. Onder andere door de verschillende pensioenregelingen én de diverse pensioenfondsen en -uitvoerders waarmee hij te maken heeft. Hoe neemt Thijs zijn collega’s mee in de overgang naar het nieuwe pensioen?
Krijg je veel pensioenvragen van je collega’s?
“Het aantal vragen is minder groot dan ik had verwacht. Zeker door alle aandacht die pensioen krijgt in de media. Ik twijfel of het pensioenbewustzijn binnen Corendon groter is geworden de laatste jaren, maar ik vermoed dat dit bij andere bedrijven niet anders is. Ik maak wel eens de grap dat mensen te weinig bezig zijn met hun pensioen en te veel met wat ze nu verdienen. We hebben veel medewerkers in de leeftijdsgroep 25 tot 45 jaar. Dat is in de reisbranche vrij gebruikelijk en speelt zeker ook bij Corendon. Het blijft moeilijk om deze groep te interesseren voor het onderwerp pensioen. De leeftijdsgroep daarboven is al meer bezig met hun pensioen. Zij tellen niet af naar hun pensioenleeftijd, maar zijn zich wel meer bewust van de levensfase waarin ze zitten.”
Hoe kom je dan toch ‘binnen’ bij die jongere groep medewerkers?
“Samen met onze accountmanager Gilbert Buskens van Pensioenfonds PGB, organiseren we een aparte bijeenkomst voor deze groep. Gilbert kan door zijn enthousiaste en heldere boodschap deze jongere medewerkers goed bereiken. En de wijzigingen in het nieuwe pensioen pakken voor hen in principe goed uit. Dat lijkt me een mooie boodschap. Verder is het moment dat ze een huis willen kopen en financieren een mooie aanleiding om in gesprek te gaan over pensioen. Want dan wordt de planning van hun financiële toekomst opeens relevant. Dat moment probeer ik aan te grijpen voor het geven van aanvullende informatie.”
Krijg je van gepensioneerden vragen over het nieuwe pensioen?
“Dat is nog beperkt, vanwege de grote groep jongere medewerkers. Er zijn in de tijd dat ik voor Corendon werk nog maar weinig medewerkers met pensioen gegaan. Die groep wordt natuurlijk wel steeds groter op den duur. Onze communicatie met gepensioneerden is trouwens niet anders dan met onze medewerkers. Het is leuk en belangrijk om met gepensioneerden contact te houden. Kijk, pensioen is uitgesteld salaris. Tijdens je werkzame leven spaar je een deel van je loon dat je later, bij pensionering, ontvangt. Ik zie dus ook een relatie tussen werkgever en werknemer na pensionering. Onze gepensioneerden zijn op deze manier nog onderdeel van de organisatie.”
Hoe kijk je aan tegen het nieuwe pensioen?
“De maatschappij verandert, wordt individueler, en het pensioen wordt ook individueler. Je werkt niet meer 40 jaar bij dezelfde werkgever. Het nieuwe pensioen is noodzakelijk, maar het vertrouwen van de medewerkers moet nog wel groeien. De bal ligt ook bij de pensioenfondsen om alles goed uit te leggen aan hun deelnemers. En natuurlijk hebben we als werkgever daarin ook een belangrijke rol. We zijn vaak het eerste aanspreekpunt. We zijn klaar voor het nieuwe pensioen. Ik denk alleen dat er nog wel wat werk aan de winkel is om onze collega’s bewust te maken van pensioen in het algemeen en de aanstaande veranderingen in het bijzonder.”
“De financiering van hun nieuwe huis is een mooi haakje om bij jongere collega’s over pensioen te beginnen.”