Drukkerij Wihabo in Geffen
Modern met een duurzaam en sociaal hart
Moniek Hanssen
werkt 4 jaar als HR-manager bij Wihabo. Belangrijke aandachtsgebieden voor HR zijn duurzame inzetbaarheid, arbeidsomstandigheden en gelijkwaardige kansen.
“We zien onze drukkerij als onderdeel van een duurzame wereld”
Wihabo is een echt familiebedrijf met sterke lokale wortels. Moniek Hanssen en Steven van Roessel: “Betrokkenheid met onze medewerkers en onze omgeving zit in onze cultuur. Tegelijkertijd zijn we met onze tijd meegegaan. We zijn van offset drukken naar digitaal drukken gegaan.”
Wij vinden het belangrijk dat onze mensen lekker in hun vel zitten
Wihabo telt inmiddels zo’n 100 vaste medewerkers en tussen de 25 en 100 flexwerkers. “Door de groei van de afgelopen jaren hebben we meer focus aangebracht”, vertelt Moniek. “Standaardisatie en daarmee ook focus op onze drukprocessen. Maar ook op HR-processen. Daardoor staan we stil bij het welzijn en het ziekteverzuim van onze medewerkers. Daar hebben we een programma ‘Lekker in je vel’ voor opgezet. Waarom we dat zo belangrijk vinden? Zonder onze medewerkers kunnen wij niet functioneren en groeien. Maar ook: dit is wie wij zijn. We vinden het als werkgever belangrijk dat onze mensen lekker in hun vel zitten.”
Iedereen is bij ons gelijk en krijgt eerlijke kansen
Moniek is trots op het feit dat iedereen gelijke kansen krijgt bij het bedrijf. “Het maakt niet uit wat je achtergrond of opleiding is. Wij kijken veel meer naar wie de mens is en wat hij of zij meebrengt. Het gaat ons om de persoonlijke kwaliteiten en de inzet. Daardoor staan wij ook open voor medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt. We hebben inmiddels het derde niveau van de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) bereikt. Het keurmerk geeft de mate aan waarin organisaties meer dan gemiddeld sociaal ondernemen. Het is gericht op de arbeidsparticipatie van kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt.” licht Moniek toe. Steven vult aan: “Iedereen is bij ons gelijk en krijgt eerlijke kansen.”
We leiden de mensen zelf op
Steven: “In de afgelopen jaren is de digitalisering binnen de drukkerij flink toegenomen. We drukken alles digitaal. We hebben ons machinepark de afgelopen jaren flink uitgebreid. Hierdoor zijn we in staat om nog meer bijzonder drukwerk te leveren voor bijvoorbeeld klanten als Tony Chocolonely en Greetz.”
"Digitaal drukken is een stuk efficiënter. Maar het vraagt een andere expertise van nieuwe én bestaande medewerkers. Er zijn nog maar weinig vakmensen met die expertise. Er zijn ook bijna geen grafische vakscholen meer. Daarom leiden wij de mensen zelf op.”
We stellen ons de vraag: wat kunnen we nog meer doen voor het milieu?
Steven: “Bij Wihabo stimuleren wij duurzaamheid. We gebruiken duurzame materialen en scheiden afval. Ook hebben we in duurzaamheid al een flinke stap gezet door digitaal te gaan drukken. We informeren onze medewerkers over duurzaamheid. Zo staan ze ook meer stil bij het milieu. We stellen ons dan de vraag; Wat kunnen we nog meer doen voor het milieu? Niet alles kan direct. Maar het is goed er bewust mee bezig te zijn.”
Het gesprek over pensioen past mooi bij de themamaand ‘werk-privébalans’
Moniek: “Een medewerker kreeg kortgeleden een goede begeleiding vanuit Pensioenfonds PGB bij het maken van keuzes rondom zijn pensioen. Heel fijn natuurlijk! Maar als werkgever zijn we ons bewust dat je al eerder naar je pensioen moet kijken en niet moet wachten tot je met pensioen gaat. Voor onze medewerkers lijkt pensioen vaak een ver van mijn bed show. Dat is het natuurlijk niet. Het is belangrijk nu al stil te staan bij je pensioen. Dan weet je of je pensioen goed geregeld is. En of je misschien iets extra’s wilt doen voor je pensioen. Het gesprek hierover past mooi bij onze themaweek over de ‘werk-privébalans.”
Steven van Roessel
is sinds een jaar KAM-manager en is verantwoordelijk voor de bedrijfsactiviteiten op het gebied van kwaliteit, arbo en milieu.