Blik op de toekomst
Houvast bieden als het gaat om pensioen
Pensioenfonds PGB wil zijn belofte de komende jaren blijven waarmaken: houvast bieden als het gaat om pensioen. Zeker in de huidige tijd, waarin veel verandert op maatschappelijk, economisch en geopolitiek gebied. Dan is houvast bieden extra belangrijk. Zowel voor onze deelnemers, als voor alle aangesloten werkgevers en sectoren. Onze ambitie is een betaalbare, moderne pensioenvoorziening die op de lange termijn zo veel mogelijk koopkracht behoudt. We lichten hieronder 3 belangrijke thema’s uit: het nieuwe pensioenstelsel, duurzaam beleggen en klantbenadering. Drie bestuursleden vertellen hoe we die thema’s dit jaar en de jaren erna willen invullen.
Het nieuwe pensioenstelsel
Edwin de Jong: ‘We willen onze deelnemers, werkgevers en sectoren op de weg naar het nieuwe pensioenstelsel vooral ontzorgen. In 2023 gaan we daarvoor hard aan de slag met het vaststellen van de diverse proposities: de verschillende pensioenkeuzes die sectoren en werkgevers binnen het nieuwe stelsel kunnen maken. Om deze keuzes makkelijker te maken, brengen we de voorstellen terug tot een selectie. Hiervoor gebruiken we de input uit de gesprekken die we met onze aangesloten sectoren en werkgevers voerden. Vanzelfsprekend investeren we in 2023 verder in de begeleiding bij die keuzes. Ook letten we goed op evenwichtigheid; de effecten van de transitie moeten voor alle deelnemers min of meer gelijk uitpakken. Pensioenfonds PGB is verantwoordelijk voor het goed uitvoeren van pensioenregelingen in een breed spectrum aan sectoren. Heel belangrijk is daarom ook dat we samen blijven optrekken. Met het vooruitzicht van definitieve wetgeving in 2023 werken we toe naar een heldere invulling van de toekomstige pensioenregelingen en daarop aansluitende klantgerichte dienstverlening.’
Duurzaam beleggen
Frans van de Veen: ‘We willen in 2023 een heldere focus aanbrengen in de verschillende thema’s die er spelen op het gebied van duurzaamheid. Je kunt niet alles tegelijk doen, en dus willen we ons meer concentreren op de onderwerpen waarop we het verschil kunnen maken. We gaan meer doen aan impactbeleggen: we investeren doelgericht in bedrijven en projecten die aantoonbaar bijdragen aan onze duurzaamheidsdoelen. Zo benutten we beleggingskansen en dragen we bij aan een maatschappelijk verantwoorde toekomst voor onze deelnemers.
Daarbij kijken we goed naar welke thema’s het best passen bij Pensioenfonds PGB. Te denken valt bijvoorbeeld aan: klimaat, wonen, voeding en gezondheid, en goed werk en vrijheid in werk. Het is mooi dat we daar meer gewicht aan gaan geven. Om ervoor te zorgen dat onze achterban inspraak heeft in ons duurzaam beleggingsbeleid, gaan we dit jaar ook weer onderzoek doen onder onze deelnemers, sectorcommissies en werkgevers. Maar ook in het verantwoordingsorgaan en de raad van toezicht. Zo houden we steeds de vinger aan de pols en weten we wat bij deelnemers leeft op het gebied van duurzaamheid. En draagt dit bij aan ons doel: een goed pensioen voor onze deelnemers in een leefbare wereld.’
Klantbenadering
Ronald Heijn: ‘De regelingen in het nieuwe pensioenstelsel vragen om een andere klantbenadering. Daarin hebben we de afgelopen periode al stappen gezet. Bijvoorbeeld door meer aandacht voor klantbeleving. We betrekken steeds nadrukkelijker onze deelnemers. We doen vaker onderzoek naar wat onze deelnemers bezighoudt en wat hun drijfveren zijn. We luisteren naar klantsignalen van werkgevers en deelnemers en zitten tweewekelijks bij elkaar om te kijken waar en hoe we kunnen verbeteren. Ook vinden we het belangrijk dat het financieel inzicht voor onze deelnemers wordt vergroot. Zij kunnen steeds meer digitaal regelen voor hun pensioen. Maar we zijn nog niet klaar. We hebben vorig jaar een 7,2 gekregen van onze deelnemers. Een prima rapportcijfer, maar we gaan voor een veel hoger cijfer.
Ook vroegen we Stichting Gouden Oor te onderzoeken in hoeverre wij het luisterend vermogen in ons DNA hebben. Deze stichting heeft als doel organisaties te stimuleren maximaal te luisteren naar en gehoor te geven aan klanten. Met de aanbevelingen uit het onderzoek zijn we aan de slag gegaan. Dit voorjaar volgt weer een onderzoek en we hopen dan een Gouden Oor Erkenning te krijgen. Juist nu is het belangrijk dat we dicht bij onze klanten gaan staan. Want wat we zien is dat veel mensen onzeker zijn over hun pensioen. Ook is er veel wantrouwen in politieke, maatschappelijke en financiële instanties. Dat wantrouwen willen we wegnemen door onze deelnemers niet alleen financieel, maar ook sociaal houvast te bieden. Daarmee bedoel ik dat we deelnemers persoonlijk blijven benaderen. Zo hebben we een interne ombudsman aangesteld. Deelnemers kunnen rechtstreeks een beroep op haar doen als ze er niet uitkomen via de normale kanalen. Want juist in een tijdperk van individualisering is er behoefte aan solidariteit. Onze deelnemers moeten het gevoel hebben er niet alleen voor te staan. We doen het samen.’